-Eller hvad betyder det der stå mål med?
I min klasse arbejder vi med frihed i disse dage. Eleverne analyserer billeder, digte og tekster, de debatterer og reflekterer. De forholder sig til hinanden, til efterskolelivet og til de rammer de bliver givet hos os. Vi har læst Helles Krogsgaards blogindlæg fra sidste nyhedsbrev; Man bliver sig selv gennem en anden, og nu er de selv ved at skrive blogindlæg om frihed. Og det er også det dette blogindlæg skal handle om; Friheden i "stå mål med" formuleringen i friskoleloven.
Mine elever er i læse- og skrivevanskeligheder. Et oplagt valg ville være at bruge meget af tiden på læse- og stavetræning, så ville de formentlig være målbart bedre til begge dele når de forlader skolen her. De ville være et stykke oppe ad den udviklingsstige som de fleste almindelige elever følger. Jeg kunne også bruge al tiden på at lære dem om de ting de forventeligt skal være gode til til prøverne til sommer. Alligevel har jeg lavet et helt andet forløb, der som primære formål har at flytte dem som mennesker. Få dem til at tænke, tage stilling og ytre sig. Jeg har tilladt mig at prioritere "dannelsesbenet" højere end det fornemmes i f.eks. "Fælles mål".
Det er en hårfin balance at holde kadencen, men jeg synes det er vigtigt. Vi er, som frie skoler, ikke sat i verden for at gøre det samme som Folkeskolen. Så hvordan fortolker I "stå mål med"-formuleringen på jeres skole? Hvad gør du som lærer? Tør du vælge anerledes eller føler du dig forpligtet af "Fælles mål". Skal vi have lidt fokus på hvilken frihed der egentligt ligger i at være fri skole?
Følg mig her eller på: www.Stineaaby.dk
Ingen kommentarer:
Send en kommentar